Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Cili Jeruk Rangup, Makan Dengan Mee Basah, Char Kuey Teow. Barulah Terangkat.

0 5,630

Selalu kalau kat kedai nak makan mee goreng basah, char kuey teow atau sebagainya mesti nak ada cili jeruk ni kan. Kalau dapat makan cili jeruk, nak-nak yang fresh dan rangup, fuuhh barulah padu. Mee kalau tak berapa terangkat pun, kalau ada cili jeruk ni terus berselera.

Cara buat cili jeruk ni sebenarnya senang je. Syaratnya mestilah rasa masam-masam. Dan yang pasti kenalah ada rasa rangup, baru sedap dijamah dengan mee. Ada 3 je bahan yang diperlukan iaitu cuka, garam dan gula.

Biasanya kalau buat cili jeruk ni pakai cili besar hijau. Tak ada lagi cili lain. Tapi menurut resepi yang dikongsikan oleh Naeamah Balqis ni, kalau nak sedap lagi pakai cili besar putih yang selalu buat solok lada tu. Lagi sedap bila buat cili jeruk.

Ikutlah cili besar mana yang anda ada. Tapi jangan pakai cili merah tu pula. Kenalah cili hijau atau cili putih tu. Sebaik-baiknya yang segar dan saiz sederhana dan besar.

Lepas ni buat sendiri cili jeruk. Tiap kali nak makan mee je boleh terus ngap sekali sebagai penambah rasa. Sesekali bolehlah gantikan dengan limau nipis yang selalu kita guna tu.

 

CARA BUAT CILI JERUK RANGUP

Kuantiti cuka, garam dan gula bergantung pada berapa banyak cili yang anda guna. Boleh agak-agak. Setiap dari kita mungkin tak sama sukatan ikut kuantiti cili dan saiz. Janji ada rasa masam, manis dan masin tu.

Bahan-bahannya:
  • Cili hijau (potong nipis-nipis)
  • Cuka makan
  • Garam
  • Gula
Cara buat cili jeruk:

▶️ Cuci bersih-bersih cili hijau.

▶️ Pastikan cili yang rangup dan segar.

▶️ Kemudian potong nipis-nipis macam ni. Jangan tebal-tebal sangat nanti tak sedap digigit.

▶️ Sambil tu didihkan air dalam periuk/kuali.

▶️ Kalau tak nak didih, nak pakai air panas pun boleh.

▶️ Lepas potong cili, kenalah buang bijinya dulu.

▶️ Lalukan bawah air paip sambil ketuk-ketuk.

▶️ Dapat tanggal semua biji lagi baik. Cuma kalau ada yang degil dan susah tanggal tu tak apa, biarkan je.

▶️ Masukkan dalam air yang mendidih tadi dan padamkan api. Biarkan berendam dalam air panas dalam 3-4 minit.

▶️ Lepas tu toskan.

▶️ Masukkan dalam besen, dan tuang cuka, garam dan gula ikut kuantiti yang sesuai.

▶️ Kalau ikut kuantiti resepi ni, masukkan cuka paras cili, 1 sudu garam dan 2 sudu gula.

▶️ Gaul sebati dan biarkan terperap.

 

BACA JUGA: Bahan Rahsia Sambal Ayam Penyet Sedap Dari Biasa. Ikut Sebiji, Confirm Laku Keras!

 

▶️ Ini hasilnya selepas beberapa jam.

▶️ Serius sedap, segar dan rangup.

▶️ Hidangkan dengan mee atau apa sahaja yang anda suka.

Kalau anda nak masukkan air sikit boleh je. Cuma sebaiknya tak perlu letak air langsung untuk kekalkan kerangupannya. Rangup-rangup dan masam macam ni bila makan sekali dengan mee baru rasa umpphh.

Kalau anda nak simpan dalam bekas untuk makan berulang-ulang, boleh buat terus dalam bekas kaca dan simpan. Rendam dengan cuka ikut paras cili anda, lepas tu masukkan garam dan gula dan gonjang. Jangan campurkan apa-apa air untuk kekal rangup.

Esoknya tu dah boleh makan. Kalau nak gantikan dengan cili padi pun boleh juga sebenarnya. Cuma rasa ada lain sikitlah. Lepas ni bolehlah buat cili jeruk rangup ni. Simpan stok untuk makan dengan mee pada bila-bila masa. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.