Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Ayam Bakar Ala Kenny Rogers Garing Di Luar Dan Lembut Juicy Di Dalam!

0 2,197

Bayangkan makan ayam yang kulitnya dibakar garing dan sedap. Dan isinya pula lebih lembut dan juicy di dalam. Nikmat betul kalau dapat cicah dengan sos bawang putih pedas. Kalau anda ikut cara buat ayam bakar ala Kenny Rogers yang dikongsikan oleh Cik Pooja ni, confirm repeat resepi ni tiap minggu!

Ayam ni diperap lebih 2 jam dengan bahan perapan yang pelbagai. Tengok senarai bahan pun dah boleh bayangkan rasa dia. Cukup berperisa, wangi dan pedas bahang. Kalau perap ayam ni lebih lama lagi, lagi bertambah sedap rasanya.

Bahan perapannya simple je. Tak ada menggunakan segala macam sos atau perencah yang pelbagai. Antaranya bawang, halia, sos black pepper dan beberapa bahan lagi yang mudah untuk didapati.

Menariknya, dalam bahan perapan ni ada dimasukkan sekali pati oren sunquick untuk rasa dan aroma yang wangi. Perasanya pun cukup sekadar garam dan kiub pati ayam.

Dalam resepi yang dikongsikan ni, ada ditunjukkan sekali cara buat sos pencicahnya. Sos pencicah ni cukup rasa masam, manis dan pedas yang menaikkan lagi selera bila makan dengan ayam ala Kenny Rogers ni.

 

RESEPI AYAM BAKAR ALA KENNY ROGERS

Biasanya kalau buat hidangan ayam ala Kenny Rogers ni, ayam dibakar seekor sekali untuk hidangan sekeluarga. Nak mudah cuci bahagian dalam ayam ni, sebaiknya belahkanlah bahagian dadanya.

Namun kalau nak potong kecil sedikit contohnya potong 4, boleh juga ikut cara anda suka.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 1 ekor ayam (dicuci bersih)
  • Bawang besar 2 labu
  • Bawang putih 7 ulas
  • Halia 2 inci
  • Pati oren sunquick (dalam botol) 2 sudu besar
  • Sos black pepper  1 senduk
  • 3 sudu besar marjerin (cairkan atas api)
  • Ubi kentang 1 biji (rebus empuk)
  • Kiub pati ayam 1 ketul
  • Garam 1 sudu kecil
  • Gula pasir 2 sudu besar
  • Boleh juga nak tambah brokoli dan tomato cerry (ikut suka)

 

Cara penyediaan bahan perapannya:

▶️ Kisar kesemua bahan-bahan ni dengan air sedikit dalam suku cawan je.

▶️ Selepas kisar, seratakan pada ayam dan perap paling kurang 2 jam. Kalau dapat perap lama lagi sedap.

▶️ Kemudian bakarkan pada suhu 200’c selama 1 jam atau sampai masak (ikut oven masing-masing).

▶️ Guna suhu tinggi ni akan dapat hasilkan ayam yang garing di luar, dan lembut juicy di dalam.

▶️ Kemudian sediakan sos pencicahnya pula.

 

Bahan-bahan sos pencicah:
  • Bawang putih 5 ulas
  • Cili melaka 5-6 biji (terpulang nak merah atau hijau atau campur kedua-duanya)
  • Air perahan limau nipis 2 biji
  • Cuka makan 1 sudu besar
  • Gula pasir 3 sudu besar
  • Garam 1 sudu kecil
  • Air panas suku cawan

 

Cara buat sos pencicah:

▶️ Tumbuk bawang putih dan cili melaka sehingga hancur. Kemudian masukkan dalam 1 mangkuk.

▶️ Kemudian masukkan kesemua bahan lain dan gaulkan sehingga sebati dan cukup rasa. Tak perlu masak di dapur pun.

▶️ Dah siap, bolehlah hidangkan dengan ayam yang dah dibakar tadi!

 

BACA JUGA: Cara Buat Ayam Goreng Mamak Rangup. Rahsia Perapan Ayam Paling Sedap!

 

Sedapnya bila tengok ayam ni siap dibakar cantik berkilat lepas keluar dari oven. Lepas tu siat pula ayam dan gigit kulitnya yang garing. Kalau cicah sos pedasnya dengan isi ayam yang juicy ni, confirm anda tak pandang kiri kanan dah.

Cara buat ayam bakar ala Kenny Rogers ni memang dah bermacam cara orang buat. Semua ikut citarasa yang berbeza kadang-kadang tu. Kalau anda nak buat cara yang mudah dan ringkas, tapi sedap hasilnya, bolehlah jadikan panduan resepi ni. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.