Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Lemang Periuk Kera Sedap, Lembut Dan Berlemak. Bahan Simple Je!

0 1,258

Ada tak kat sini yang tak pernah makan lemang periuk kera? Kalau tak pernah makan pun, at least mesti pernah dengar. Lemang periuk kera ni memang unik dan lain dari lain. Cara buat lemang tu memang macam buat lemang biasa je, cuma dimasukkan ke dalam periuk kera.

Periuk kera ni kalau nak dapatkannya tu memang rasa susah sikit. Tapi, zaman sekarang ni dah ada ramai yang jual sebab ada permintaan yang tinggi. Bagi anda yang tak pernah buat, boleh cuba buat lemang periuk kera ni.

Ada sesetengah orang tu, memang suka betul lemang periuk kera ni berbanding lemang biasa sebab lebih lembut dan berlemak. Kalau time raya tu, sanggup cari periuk kera untuk membuatnya.

Tak kira kalau makan lemang periuk kera ni dengan rendang atau makan kosong macam tu je, makan dengan apa pun memang cukup sedap.

Bagi yang belum pernah buat dan teringin, boleh ikut cara buat lemang periuk kera lembut dan sedap yang dikongsikan oleh Halizar Mohamed Salleh ni.

 

RESEPI LEMANG PERIUK KERA

Bagi resepi ni, sukatan bahan-bahannya anda boleh agak sendiri mengikut berapa banyak lemang periuk kera anda nak buat.

Bahan yang perlu ada:
  • Beras pulut
  • Santan sederhana pekat
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Periuk kera

Cara buat lemang periuk kera:

▶️ Mula-mula gunting dulu tebing di bahagian mulut periuk kera.

▶️ Kemudian perlu pastikan periuk kera dibersihkan luar dan dalam sepenuhnya. Nak yakin bersih, gosokkan dengan berus gigi baru dengan air paip biasa.

▶️ Berus keseluruhan periuk kera ni secara perlahan-lahan sebab periuk kera ni lembut je dan mudah koyak.

▶️ Selepas tu basuh bersih beras pulut dan toskan.

▶️ Kemudian dalam bekas lain, campurkan santan, garam dan gula dan kacau sehingga sebati. Biarkan garam dan gula tu melarut.

▶️ Seterusnya masukkan beras pulut ke dalam kelongsong periuk kera sehingga 2/3 penuh.

▶️ Selepas tu tuangkan santan yang dah siap dibancuh dengan garam dan gula tadi ke dalamnya.

▶️ Sebelum tu panaskan pengukus siap-siap.

▶️ Kemudian kukus selama 30-40 minit atau sampai masak.

▶️ Dah siap boleh angkat dan sejukkan. Sedia dimakan.

 

BACA JUGA: Cara Buat Pau Mawar Cantik Dan Gebu! Rahsia Untuk Pau Mawar Yang Wangi Dan Sedap.

 

Hidangkanlah dengan rendang ayam atau daging rempah. Mesti lagi sedap menikmatinya. Kalau ada yang suka, makan macam tu je pun dah sedap sebab lemang periuk kera ni lembut texture dia tak seperti lemang buluh.

Nak hidangkan pun senang je sebab tak perlu dibelah dan dipotong. Boleh koyakkan je terus masa nak makan. Kalau hidang masa hari raya nampak cantik. Selain dari tu aroma baunya pun wangi sebab santan sebati dalam periuk kera tu.

Untuk raya nanti, kalau nak buat bolehlah ikut cara buat lemang periuk kera ni. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.