Segalanya Tentang Makan..

Cara Masak Mee Kari Sedap, Lain Dari Resepi Biasa. Kuahnya Dijamin Padu!

0 27,411

Walaupun dah banyak mee kari yang kita makan, tapi tetap lagi kita nak kan mee kari yang rasanya betul-betul puas hati dan tak boleh dilupakan. Kalau anda belum pernah lagi mencuba resepi dari cikgu Afy Al Habibi ni, boleh ikut cara beliau masak mee kari sedap lain dari resepi biasa.

Paling ketara pada warna kuahnya yang warna oren-oren, berbeza dari kuah mee kari biasa yang selalunya warna coklat-coklat merah. Belum lagi cerita pasal rasa kuahnya yang cukup lazat. Makan banyak mana pun tak cepat muak.

Yang buatkan betul-betul sedap ialah kuahnya yang cukup dengan rasa lemak, manis, pedas-pedas bahang dan wangi. Ditambah lagi dengan isi bahan kuah yang membangkitkan selera termasuk ayam, kerang, tauhu dan bermacam-macam lagi.

Hasilnya memang padu, lagi-lagi jika hidangkannya lengkap dengan set bahan-bahan hidangan mee kari seperti taugeh, daun bawang, telur rebus dan sebagainya.

Bila dah jumpa resepi mee kari yang cukup menarik ni, rugi pula kalau tak cuba. Jom lihat cara penyediaannya dari bahan-bahan sehingga ke set lengkap hidangan mee kari.

 

RESEPI MEE KARI PALING SEDAP

Untuk isi bahan dalam kuah, terpulang pada anda sama ada nak masukkan ayam, kerang atau bahan lain. Mungkin ada yang lebih suka isi udang berbanding ayam atau kerang. Jadi terpulang mengikut citarasa.

Bahan-bahan yang diperlukan (untuk hidangan 4-5 orang):
Bahan kisar:
  • Bawang merah 3 biji (saiz bola pingpong)
  • Bawang putih 1 ulas
  • Ketumbar + jintan manis ½ sudu besar
  • Halia sehiris nipis
  • Serai 2 hiris bulat nipis
  • Udang kering 7 ekor

Bahan tumisan:
  • Serai 1 batang diketuk
  • Daun kari ½ tangkai
  • Cili boh ½ sudu besar
Bahan campuran rempah:
  • Rempah kari 3 sudu besar
  • Serbuk kunyit ½ sudu kecil
  • Serbuk lada hitam dan lada sulah secubit dua
Bahan lain:
  • Serbuk lada ½ sudu besar
  • Bancuhan air asam jawa (secubit asam jawa + 1 cawan kecil air)
  • Nisse atau gula melaka 1 keping bulat
  • Garam 1/3 sudu besar
  • Secubit dua serbuk perasa
  • Ayam 3 ketul (dicincang kecil)
  • Kerang 1 genggam
  • Santan 3 cawan (santan kotak pun boleh)
  • Air 1 cawan
  • Kiub Ayam Maggi ½ kiub
  • Tauhu pok (dibelah 4)
  • Fishcake
  • Fishball goreng

Cara penyediaan mee kari sedap:

▶️ Kisar kesemua bahan-bahan kisar sehingga lumat.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali, kemudian tumis sebatang serai yang diketuk bersama daun kari. Tumis sehingga naik bau wangi.

▶️ Lepas tu masukkan bahan-bahan yang dikisar tadi. Teruskan tumis sehingga garing.

▶️ Masukkan cili boh dan gaul sebati.

▶️ Seterusnya masukkan ketiga-tiga campuran bahan rempah. Masukkan macam tu je. Tak perlu dibancuh dengan air.

▶️ Masukkan serbuk lada dan gaul sehingga sebati. Gunakan api yang perlahan je.

▶️ Kacau dan tumis sehingga terbit minyak untuk keluarkan aroma wangi.

▶️ Kemudian masukkan bancuhan air asam jawa.

▶️ Masukkan 1 keping bulat nisse atau gula melaka, 1/3 sudu besar garam dan secubit dua serbuk perisa. Yang ini ialah peringkat pertama bahan perasa.

▶️ Lepas dah gaul sebati, tutupkan periuk sekejap dalam 7-8 minit dan biarkan mereneh sehingga pecah minyak.

▶️ Bila dah pecah minyak seperti dalam gambar, masukkan ayam yang dicincang dan juga kerang. Kalau nak letak kerang selepas ayam dah masak pun boleh.

▶️ Kemudian tutup semula periuk dalam 10-15 minit.

▶️ Kuah akan mendidih cantik dan isi ayam masak sempurna.

▶️ Seterusnya masukkan 3 cawan santan dan juga 1 cawan air (lihat juga kepekatan kuah yang anda mahu).

▶️ Perasakan kuah dengan peringkat kedua iaitu garam, gula dan serbuk perasa. Boleh agak-agak ikut citarasa anda sendiri.

▶️ Masukkan ½ kiub ayam Maggi.

▶️ Dan akhir sekali sebelum tutup api, masukkan tauhu pok, fishcake dan juga fishball goreng.

▶️ Kacau sekata, dan boleh padamkan api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan!

 

BACA JUGA: Resepi Mee Kuah Kelantan Sedap Dan Paling Mudah. Campak-Campak Je Dah Siap. Makan Sampai Licin!

 

Cukup menyelerakan bila dihidangkan dengan telur rebus, fishball putih dicelur, fuchuk digoreng garing, tauhu goreng, taugeh, limau kasturi, cili merah racik, bawang goreng dan juga daun sup. Inilah hidangan mee kari lengkap yang sebenar.

Digandingkan pula dengan kuah mee kari yang padu dan cukup rasanya. Pasti anda tak muak dengan rasa kuah ni dan hirup kuah sampai licin.

Kalau selama ni anda puas mencari resepi dan cara masak mee kari sedap dari biasa, bolehlah cuba resepi cikgu Afy ni. Pasti anda menyukainya. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.