Segalanya Tentang Makan..

Resepi Ayam Penyet Padu Ala Restoran Indonesia. Sedap, Original. Mudah Je Rupanya.

0 6,773

Bagi peminat ayam penyet yang tinggal di area KL dan Selangor, mesti pernah dengar nasi ayam penyet Wong Solo kan. Antara restoran yang hidangkan ayam penyet original dari Indonesia yang sangat sedap dan popular.

Musim Pkp ni dah tak boleh nak bergerak jauh dari kawasan rumah, apatah lagi nak makan di restoran. Mujur ada resepi ayam penyet Wang Solo perkongsian dari Noor Aziah Mohd Noor ni. Boleh cuba buat hidangan ayam penyet sendiri di rumah.

Ayam penyet ni rahsia kesedapannya ialah bergantung pada rasa sambal dan cara untuk masak ayamnya. Mudah je rupanya nak buat sambal ayam penyet ni. Bahan simple tapi cukup sedap dan membangkitkan selera.

Rasanya dah ramai tau selama ni sambal penyet dimasak dengan cara menggoreng dulu segala bahannya sehingga layu, barulah kemudiannya dikisar. Begitulah cara mereka masak sambal untuk lebih berasa dan tahan lama.

Para isteri dan ibu, kalau hujung minggu tu tak tahu nak masak hidangan istimewa apa untuk keluarga, bolehlah buat ayam penyet ala restoran Indonesia ni. Pasti suami dan anak-anak suka.

 

RESEPI AYAM PENYET ALA WONG SOLO

Kalau di restoran ayam penyet tu, biasanya ayam dipotong besar. Bila buat sendiri di rumah ni, bolehlah buat kecil sikit supaya mudah untuk dimasak dan disediakan. Namun terpulang pada citarasa sendiri.

Bahan-bahan yang diperlukan:
Bahan rebusan ayam:
  • Ayam 10 ketul (bahagian peha)
  • Kunyit hidup
  • Bawang putih 8 ulas
  • Daun bay
  • Serai ketuk
  • Lengkuas ketuk
  • Kiub ayam 2 ketul
  • Garam

Bahan sambal:
  • Bawang putih 1 ½ labu
  • Bawang merah 6 biji
  • Cili hidup
  • Cili melaka merah
  • Cili melaka hijau
  • Belacan
  • Tomato 2 biji
  • Asam jawa
  • Gula putih
  • Gula melaka
  • Garam

Bahan cili kicap:
  • Bawang putih ½ labu
  • Cili melaka segenggam
  • Kicap ABC

Bahan menggoreng:
  • Tepung gandum 1 sudu
  • Tepung beras 2 sudu
  • Tepung ubi 5 sudu
  • Telur 1 biji (ambil kuning telur sahaja)
  • Air rebusan ayam tadi (kena sejukkan dulu)
  • Minyak masak
  • Ayam yang dah direbus
  • Tempe
  • Tauhu

Bahan ulaman:
  • Salad
  • Timun
Cara penyediaan ayam penyet ala Wong Solo:
Cara rebusan ayam:

▶️ Cuci ayam bersih dan potong 4 untuk seekor ayam.

▶️ Masukkannya ke dalam periuk.

▶️ Masukkan air dan rebus.

▶️ Kemudian kisar bawang putih dan kunyit.

▶️ Masukkan bahan kisar ke dalam periuk bersama daun bay, serai ketuk dan lengkuas ketuk. Rebuskan kesemuanya.

▶️ Kemudian masukkan kiub pati ayam.

▶️ Masukkan garam.

Cara penyediaan sambal penyet:

▶️ Potong kecil-kecil cili hidup dan juga bawang merah.

▶️ Gorengkan kesemua cili, bawang merah, bawang putih, belacan.

▶️ Gorengkan sekali tomato yang dibelah 8.

▶️ Goreng sampai layu.

▶️ Kemudian kisar kasar bahan-bahan yang dah digoreng ni dan tumiskan dalam kuali.

▶️ Perasakan dengan garam, gula dan asam jawa dan masak sehingga jadi gelap.

Cara penyediaan bahan gorengan (ayam, tempe dan tauhu):

▶️ Masukkan kesemua tepung ke dalam besen bersama kuning telur.

▶️ Bancuhkan dengan air rebusan ayam tadi sehingga sebati.

▶️ Bancuh sampai jadi cair macam ni.

▶️ Kemudian boleh goreng ayam seperti biasa.

▶️ Dengan bancuhan tepung tadi boleh goreng kremes (kriuk-kriuk).

▶️ Nak dapatkan hasil macam ni, sendukkan bancuhan tepung yang cair tadi dan masukkan dalam minyak panas dengan kedudukan senduk yang tinggi.

▶️ Lepas goreng, angkat dan toskan.

▶️ Dah siap gorengan ayam dan kriuk-krik.

▶️ Untuk goreng tempe, potong cara halus dan panjang macam ni.

▶️ Dan goreng seperti biasa.

▶️ Untuk tauhu pula, goreng juga seperti biasa.

▶️ Lepas goreng. Potong kecil-kecil untuk dihidangkan.

▶️ Dah siap!

Cara penyediaan sambal kicap:

▶️ Tumbuk cili padi dan bawang putih.

▶️ Masukkan dalam mangkuk.

▶️ Tuangkan kicap pekat.

▶️ Gaul sebati, dah siap!

 

BACA JUGA: Resepi Nasi Claypot Sedap Macam Food Court. Senang Je Nak Buat Rupanya!

 

Dah siap hidangan nasi ayam penyet original ala Wong Solo. Rasa sambal ayam penyet ni memang istimewa berbanding sambal-sambal lain.

Terpulang pada kita je nak buat sambal pedas atau kurang pedas ikut selera masing-masing. Memang sedap digaulkan dengan nasi dan makan bersama ayam goreng rangup.

Ayam gorengnya pun bukan ayam goreng biasa. Ada rasanya tersendiri bila digoreng dengan bancuhan air rebusan ayam. Lepas ni kalau nak merasa ayam penyet padu ala restoran Indonesia, bolehlah buat resepi ni. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.