Segalanya Tentang Makan..

Resepi Laksa Siam Sedap Dengan Kuah Pekat Berlemak. Mudah Je Cara Buatnya!

0 11,742

Siapa kat sini hantu laksa? Dah macam-macam jenis laksa pernah rasa. Tapi pernah tak makan laksa Siam? Bagi penggemar laksa ni memang suka apa jenis laksa pun kan. Cuma mungkin susah nak rasa laksa siam ni melainkan duduk bersempadan dengan Thailand.

Jarang nampak orang kongsikan resepi laksa siam sekarang ni. Bila sesekali nampak orang kongsikan gambar rasa terliur pula. Syarat nak nikmat makan laksa ni ialah kuahnya kenalah pekat berlemak dan penuh isi ikan. Masa hidangan pula kena ada pelbagai ulaman dan sayuran.

Kalau diteliti resepi laksa siam ni ada pelbagai cara orang masak terutama ikan yang digunakan. Ada yang letak ikan kembung, ada juga campurkan ikan sardin. Ini bermakna tak ada jenis ikan yang spesifik yang digunakan untuk laksa siam ni.

Namun walau macam mana pun, nak kan laksa yang sedap, isi ikan kenalah sepadan dengan kuah supaya kuahnya pekat dan berasa. Apa yang jelas ciri-ciri laksa siam ni ialah kuahnya berwarna kuning atau keperangan.

Mungkin disebabkan kunyit hidup yang dimasukkan dimana berbeza dengan resepi laksa lain. Nampak menyelerakan laksa siam ni! Kalau nak cuba, jom ikut resepi yang dikongsikan oleh Halmahera Salleh ni.

 

RESEPI LAKSA SIAM

Untuk resepi ni, ikan yang digunakan ialah ikan selayang. Ada sesetengah orang masak dengan ikan kembung, selar ataupun sardin. Ada juga antaranya yang campurkan jenis ikan. Terpulang pada anda.

Bahan-bahan yang diperlukan:

Bahan kisar:

  • Ikan selayang 10 ekor yang direbus dan diambil isi sahaja
  • Bawang besar 2 biji
  • Bawang putih 3 ulas
  • Kunyit hidup 1 inci
  • Belacan bakar 1 inci

  • Cili hijau 3 tangkai
  • Cili merah 3 tangkai
  • Cili api hijau 5 tangkai
  • Cili api merah 5 tangkai
  • Serai 2 batang
  • Cili giling atau serbuk cili 1 sudu besar
  • Santan ½ liter
  • Air 1 liter (boleh tambah kalau kuah telalu pekat)

Bahan lain semasa masak kuah:
  • Daun limau purut 2 helai
  • Bunga kantan 1 kuntum (belah 4)
  • Daun kesum 2 tangkai
  • Asam gelugor 4 keping
  • Lengkuas 1 inci yang dihiris nipis
  • Garam, gula dan perasa secukupnya

Laksa:
  • Kalau anda gunakan laksa kering, rendamkan mee laksanya dulu selama 2 jam kemudian rebus.
  • Nak lagi ‘feeling’, boleh gunakan laksa original dari Siam, tapi mungkin agak sukar untuk dapatkan di kawasan selain belah pantai timur atau utara.

 

Ulaman dan sayuran segar:
  • Kacang panjang
  • Taugeh
  • Daun selasih
  • Salad
  • Timun
  • Cili api
  • Limau kasturi

Cara masak kuah laksa:

▶️ Panaskan periuk, kemudian masukkan bahan kisar bersama airnya dahulu.

▶️ Biarkan mendidih, kemudian masukkan bahan lain tu pula. Kacau sekata.

▶️ Perlahankan api dan biarkan lagi kuahnya mendidih.

▶️ Kalau rasa kuah terlalu pekat, boleh tambahkan air.

▶️ Perasakan dengan garam, gula dan perasa.

▶️ Dah siap boleh tutup api.

 

BACA JUGA: Resepi Nasi Limau Purut Istimewa. Dengan Hidangan Acar Nenas Thai Paling Sedap! 

 

Sedia dihidangkan dengan mee laksa bersama dengan ulaman dan sayuran yang disediakan. Kalau dapat makan laksa ni dengan ulam yang segar dan krup krap bunyinya, lagi nikmat rasanya. Lagi banyak ulam, lagi sedap dimakan dengan mee dan kuah yang pekat.

Apa yang sedap laksa ni ialah kuahnya cukup rasa lemak, pedas dan ada aromanya sebab dicampurkan juga dengan daun limau purut. Tak rugi kalau cuba untuk merasai kelainan sikit dari laksa yang dimakan sebelum ni.

Pada yang suka laksa tu, lepas ni bolehlah cuba resepi laksa siam ni pula. Anda pasti menyukainya. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.