Segalanya Tentang Makan..

Resepi Mee Gulung Sedap Dengan Kuah Pekat Berperisa. Memang Padu Bila Makan Panas-Panas.

0 930

Anda pernah cuba resepi mee gulung? Nampak istimewa kan? Kalau belum pernah makan, anda wajib cuba. Kuahnya sedap dimasak pekat. Kemudian dicurahkan atas mee gulung. Apa yang rasa unik sangat hidangan ni ialah mee yang digulungkan dalam telur tu.

Telur bukan hanya digoreng biasa. Diketuk dulu dengan bawang besar dan juga daun bawang, atau dengan apa sahaja yang anda suka. Untuk mee pula ada yang gunakan mee kuning, dan ada juga yang gunakan yi mee. Sebenarnya ikut selera masing-masing.

Apa yang penting ialah kuah yang dimakan dengan mee gulung ni. Sebenarnya mee gulung ni jarang jumpa kat semua kedai makan kan? Yang ada pun berbeza-beza cara penyediaannya.

Ada yang kita jumpa kuah seakan mee bandung. Ada juga hidangkan dengan kuah sup. Kalau buat sendiri ni, boleh je anda cuba kepelbagaian kuah ikut citarasa anda sendiri.

Janji masuk dengan tekak anda sekeluarga. Resepi daripada Nadia Soulmo’s ni antara yang sedap anda boleh cuba. Cukup dengan rencah dan sedap berperisa.

 

RESEPI MEE GULUNG

Untuk resepi ni, sesuai untuk hidangan 2-3 orang makan. Kalau anda nak buat lebih, boleh gandakan bahan. Nak lebih sedap, masukkanlah udang besar-besar dan sayuran yang pelbagai.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Mee kuning
  • Daun sup
  • 2 biji telur
  • ½ biji bawang besar
  • Ayam/daging/sotong/udang (ikutlah mana yang anda nak masukkan)
  • 4 batang cili padi
  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu besar sos tiram/sos seafood
  • 1 sudu makan sos ikan
  • 1 sudu kecil garam (tak letak pun tak apa sebab sos ikan dah masin)
  • 2 cawan air
  • 1 sudu tepung jagung (bancuh air sikit untuk pekatkan kuah)
  • ½ cube stock daging (taknak letak pun tak apa, tapi kalau ada lagi sedap)
  • Sayur (lobak merah/kubis bunga atau kubis/cellery) -ikut selera nak banyak mana
  • Bawang goreng
Cara masak mee gulung:

▶️ Kisar bawang merah, bawang putih can cili padi.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali, kemudian masukkan bahan yang telah dikisar tadi.

▶️ Tumis sampai garing sikit dan naik baunya.

▶️ Lepas tu masukkan bahan mentah ayam, udang dan semua tu. Ikutlah mana yang anda nak masukkan.

▶️ Bila dah masak sebati dengan bahan tumis, masukkan sos tiram atau pun sos seafood.

▶️ Masukkan air dan sos ikan pula. Kacau sehingga sebati.

▶️ Boleh rasa dulu, kalau rasa kurang masin boleh masukkan garam. Sos ikan tu ada rasa masin dah sebenarnya.

▶️ Kemudian masukkan sayur dan bancuhan tepung jagung untuk pekatkan kuah.

▶️ Kacau sebati, dan boleh padamkan api.

Bahan untuk mee gulung:

▶️ Basuh atau celurkan terus mee kuning.

▶️ Dalam mangkuk lain, pecahkan telur dan pukul bersama daun bawang (dicincang) dan juga bawang besar (dipotong dadu).

▶️ Boleh agak-agak banyak mana bahan dalam telur tu. Ketuk macam nak buat telur dadar.

▶️ Lepas tu panaskan minyak dalam kuali/pan.

▶️ Goreng telur seakan telur dadar.

▶️ Kemudian masukkan mee atasnya secara memanjang.

▶️ Lepas tu gulungkan telur.

▶️ Dah siap, boleh angkat dan hidangkan dalam piring/pinggan.

▶️ Curahkan kuah tadi atasnya.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

▶️ Taburkanlah bawang goreng atasnya.

 

BACA JUGA: https://portmakan.com/resipi/special/resepi-mee-kuah-terlajak-sedap-rahsia-bahan-tambahan.html

 

Sedapnya kalau dapat makan mee ni masa masih panas-panas lagi kuahnya. Rasa pun sedap. Tambah pula lagi kuahnya yang pekat tu.

Bila tekan telur dengan sudu dan kautkan mee untuk dimakan, jangan lupa kaut sekali kuahnya. Macam tu lah cara menikmati mee gulung ni.

Sebab tu seronok buat sendiri. Boleh buat style kuah atau resepi mee gulung mengikut citarasa sendiri. Nak letak apa yang lebih dan kurang, terpulanglah pada anda. Jangan lupa mencubanya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.