Segalanya Tentang Makan..

Resepi Shell Out Sedap Dengan Kuah Pekat Beraroma. Mudah Je Rupanya!

0 3,199

Selalu kalau makan shell out kat kedai, satu kepala je dah berapa ringgit. Susah nak bawa satu keluarga sebab kena berkira-kira dulu takut terlebih bajet. Apa kata buat sendiri je di rumah ikut resepi shell out sedap yang dikongsikan oleh Siti Zubaidah Mohayaden ni.

Lebih jimat, malah dapat makan santai-santai beramai-ramai dengan keluarga. Masa mula-mula diperkenalkan shell out ni memang orang menggila. Dan sampai sekarang masih lagi digemari. Sebab shell out ni menggabungkan segala jenis seafood dalam satu jenis masakan.

Kuahnya cukup berasa. Ada rasa pedas, manis dan wangi beraroma. Tapi sekarang ni dah makin banyak cara masakan orang buat dengan pelbagai resepi yang berbeza.

Salah satu resepi sedap anda boleh cuba ialah dari Puan Siti Zubaidah ni. Kuahnya pekat, cantik warnanya dan cukup rasa masam, manis dan pedas.

Masukkanlah apa-apa jenis seafood dan sayuran anda suka. Bila bahan seafood disebatikan dengan kuah yang terlajak sedap ni, rasanya akan lebih enak dan membangkitkan selera.

 

RESEPI SHELL OUT SEDAP

Bahan-bahan yang digunakan mudah je. Semua bahan yang selalu kita gunakan di dapur. Anda boleh sukat bahan ikut seberapa banyak kuah yang ingin dibuat.

Kuah tu pula pastikan sepadan dengan seafood. Jangan kurang dan tak sepadan dengan kuantiti seafood sebab takut tak berasa.

Bahan-bahannya:
Bahan kisar:
  • Cili kering yang kurang pedas
  • Bawang besar 1 biji atau 2 biji
  • Bawang putih 4 ulas
  • Bawang merah kecil 3 biji
  • Halia

 

Bahan-bahan lain:
  • 1 kiub pati ayam
  • Daun kari
  • Serbuk cili
  • Serbuk kari ikan
  • Sos cili
  • Sos tiram
  • Air asam jawa (gunakan sedikit je)
  • Gula putih dan gula kabung
  • Garam secukup rasa
  • Serbuk perasa

Bahan-bahan seafood:
  • Ketam
  • Kerang
  • Sotong
  • Udang

 

Bahan-bahan sayuran:
  • Brokoli hijau
  • Kobis bunga
  • Lobak merah
  • Baby jagung
  • Buah lemon

*Terpulang nak masukkan apa-apa untuk seafood dan sayuran

 

Cara buat kuah shell out:

▶️ Sebelum buat kuah, rebuskan seafood dan celur sayuran dahulu. Rebus separuh masak pun tak apa sebab nanti akan masukkan dalam kuah.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali, dan masukkan bahan yang dah dikisar.

▶️ Tumis dengan api yang perlahan dan biarkan sehingga cili atau sambalnya masak.

▶️ Kemudian masukkan daun kari sikit, serta rempah kari ikan, serbuk cili, sos tiram dan sos cili. Kacau hingga sebati.

▶️ Masukkan juga garam, gula, air asam jawa dan perasa.

▶️ Gaulkan kesemua bahan bagi semua sebati dan sekata.

▶️ Terus masak dengan api yang perlahan untuk kasi kuah lagi masak dan hampir pekat.

▶️ Dan masukkan bahan seafood yang dah direbus tadi.

▶️ Boleh rasa sama ada cukup pedas, manis dan berasa.

▶️ Kuah shell out ni lebih sedap kalau rasa pedas-pedas manis. Jadi, perlu adjust mana yang terlebih terkurang.

▶️ Dah masak dan mendidih, boleh padamkan api.

▶️ Masukkan sayuran yang dah dicelur dan gaul sekata.

▶️ Sedia dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Pecal Ikan Kembung Sedap Dan Padu. Makan Gaul Dengan Nasi Confirm Bertambah!

 

Buat kuah shell out ni kena badjet-badjet supaya cukup dengan bahan seafood. Kalau tak sepadan atau kuah tak cukup, tak sedap untuk dinikmati.

Lagi banyak kuah lagi sedap! Rasa kuah bukan je sedap dek aroma bahan tumis dan rempah kari, tapi rasa berperisa juga disebabkan bahan-bahan seafood.

Bolehlah nanti buat resepi shell out sedap ni sebagai hidangan istimewa hujung minggu untuk suami dan anak-anak. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.